Thursday 15 December 2011

Keunikan Susu Ibu

by MOMMY LYNA
“Susu badan saya cair”
“Susu badan  saya pekat”
“Susu badan saya kuning”
“Susu badan saya kehijauan”
Situasi di atas adalah NORMAL.
Susu ibu sangatlah unik dan ‘personalized’. Susu yang dihasilkan oleh si ibu dipengaruhi oleh pemakanan ibu (namun, semua vitamin, mineral dan segala khasiat dalam susu ibu tetap ada walaupun ibu mengalami masalah kurang nutrisi), cuaca, suhu dan keperluan anak.
Tambahan pula jika ibu mengambil makanan tambahan yang lengkap, contohnya set Breastfeeding Shaklee. Ibu yang mengambil vitamin B Complex yang lengkap mendapati susu badan mereka lebih kuning dan kelihatan lebih ‘pekat’ berbanding dengan mereka yang tidak mengambil vitamin langsung atau cuma ambil asid folik saja. Ini kerana Riboflavin (salah satu elemen dalam B Complex) memberi warna kepada susu ibu dan juga urin. Tidak hairan jika lepas ambil mana-mana set Shaklee yang mengandungi B Complex, kita akan mendapati urin menjadi kuning.
Justeru, ibu akan mendapati susu badannya lebih pekat pada waktu-waktu tertentu terutama ketika cuaca panas, semasa berpuasa… dan kelihatan lebih cair ketika cuaca sejuk, atau sekiranya ibu tidak mengepam dalam jangkamasa yang lama menyebabkan berlaku proses osmosis yang menjadikan susu yang diperah kelihatan cair. Susu yang keluar pada awal sesi pemerahan lebih cair dari susu yang keluar pada sesi akhir.
Di Shaklee, kami menyediakan 3 set untuk ibu menyusu:
*dipetik dari Anakku Wiraku:
Set B
untuk ibu yang tiada masalah penyusuan. Ianya lebih untuk memperkayakan susuibu dengan zat dan nutrisi semata-mata. Apa yang ada dalam set B ? Vitalea with iron formula, Vitamin B, Vitamin C dan Alfalfa. Memang khas untuk mereka yang tiada masalah penyusuan. Vitamin B lebih kepada keperluan pertumbuhan otak dan emosi, Vitamin C fokus on imun sistem, Vitalea demi pertumbuhan dan pembesaran secara lengkap dan menyeluruh manakala Alfalfa sebagai peransang demi membantu mempercepatkan penghasilan susuibu disamping membantu mengurangkan masalah eczema sekiranya si bayi mengalami masalah tersebut.
Set E
lebih kepada ibu yang ada kekangan untuk lengkapkan keperluan kalsium dalam diet harian. Kalsium Shaklee lebih dikenali dengan nama Ostematrix adalah formula lengkap kalsium, magnesium dan vitamin D. Set E ialah set B ditambah dengan ostematrix.Siapa yang perlu set ini? Ibu yang mengalami kemerunduman susu setiap kali PMS. Selain itu set ini membantu si ibu cergas, bertenaga walau kurang tidur selain diperlukan untuk tulang bayi serta pembentukan gigi si kecil. Walaubagaimanapun, set B + ESP juga sangat bagus diamalkan sekiranya si ibu punya masalah penghasilan susu yang lambat serta bayi mudah lapar.
Set 3M
Set ini mengandungi Set B , ESP dan Ostematrix. Siapa yang perlu amik set ini?Set ini digalakkan kepada ibu yang ada masalah penyusuan, si ibu yang nak mula menyimpan stok, si ibu yang mahukan anaknya mudah lena waktu malam dan
ibu yang sedang relaktasi atau induce lactation. Masalah penyusuan yang dimaksudkan ialah, si ibu menghadapi masalah penghasilan susu walau telah melakukan perahan setiap 2 jam dan minum air sekurang-kurangnya 3L sehari… maka set ini membantu membaiki mana-mana kekurangan atau lohong zat yang diperlukan oleh badan agar tubuh si ibu dapat berfungsi dengan baik sekali.
Usah gusar jika rupa susu yang diperah berbeza dengan susu perahan rakan yang lain. Hakikatnya kita adalah unik!
Dapatkan set-set di atas dengan menghubungi saya 0126926782 atau email ummusoffiya@gmail.com

No comments:

Post a Comment