Thursday 15 December 2011

Bayi menyusu taknak lepas - Kurang susu bukan punca utama

Assalamualaikum
Saya yakin setiap ibu yang menyusukan anak akan mengalami situasi di mana bayi tidak mahu lepas dari menyusu. Walau pun bayi telah melelapkan mata, apabila puting dicabut dari mulut mereka, bayi mula menangis dan tercari-cari semula. Apabila mengalami situasi seperti ini, ada ibu yang mula berpendapat bahawa mereka tidak dapat menghasilkan susu yang cukup bagi bayi mereka. Lebih memburukkan keadaan apabila orang disekeliling juga memberikan pendapat yang serupa. Malah, ada yang tertewas dan memberikan susu formula sebagai jalan keluar kepada permasalahan itu. Sedangkan pendapat ini biasanya adalah kurang tepat.

Apabila bayi tidak mahu lepas dari menyusu. Periksa keadaan bayi. Paling biasa. Keadaan ini adalah disebabkan oleh masalah perut kembung. Sapukan minyak bayi di perut, dada, belakang dan betis bayi. Urut perlahan perut bayi. Sekiranya keadaan berlanjutan. Dapatkan daun sirih, kemudian panaskan dengan menggunakan api lilin. Tekap pada perut bayi. Alaskan perut dengan kain nipis. Pastikan suhu daun tidak terlalu panas bagi mengelakkan dari kulit bayi melecur. Selain dari daun sirih, pasir kasar yang dibalut dengan kain juga boleh digunakan. Caranya adalah dengan memanaskan pasir di dalam kuali. Kemudian balut pasir panas dengan kain dan ikat. Tuam di perut, belakang, betis dan tapak kaki bayi. Ini akan memberikan kelegaan kepada bayi dan membolehkannya tidur dengan lebih selesa.

Setiap bayi adalah berbeza. Biasanya pemakanan ibu tidak menyebabkan masalah kepada bayi. Saya sendiri tidak berpantang apa-apa makanan sepanjang tempoh penyusuan. Setakat ini, ia tidak mendatangkan apa-apa ketidakselesaan dan masalah kepada bayi. Bagaimana pun, ada sesetengah bayi sangat sensitif kepada corak pemakanan dan makanan yang diambil oleh ibunya. Teliti makanan yang diambil, sekiranya berlaku sebarang masalah pada bayi setiap kali anda mengambil makanan yang sama, cuba elakkan makanan tersebut.
Selain dari itu, lenguh mungkin boleh menyebabkan seorang bayi tidak mahu lepas dari ibunya. Oleh kerana tubuh bayi adalah sangat lembut, kita mungkin secara tidak sengaja mengangkat atau memegang bayi dengan cara yang salah. Ini boleh menyebabkan kesakitan kepada mereka. Oleh itu, sebaiknya lakukan urutan lembut menggunakan minyak bayi setiap kali selepas mandi. Ini boleh membantu mengurangkan masalah ketidakselesaan mereka. Selain itu, sentuhan dan urutan juga dapat membantu menjalin hubungan yang lebih baik antara ibu dan bayi. Ransangan melalui urutan ini juga membantu perkembangan otot dan minda bayi dalam jangka masa panjang.

Faktor kelaparan biasanya bukan faktor utama seorang bayi itu menangis. Sebaiknya, periksa kesihatan dan keselesaan bayi dengan teliti. Pastikan suhu bilik dan persekitaran tidak terlalu sejuk atau terlalu panas. Periksa lampin bayi dari semasa ke semasa bagi memastikan ia tidak terlalu basah. Sentiasa dapatkan nasihat dari mereka yang faham mengenai penyusuan susu ibu. Jangan takut untuk meminta pandangan kedua dari orang lain kerana tidak semestinya setiap orang akan memberikan jawapan yang tepat dan sama.
 
Credit to ourkizuna’s

No comments:

Post a Comment