Thursday 8 December 2011

Kebaikan pada Kita dan Baby kalau mengamalkan Breastfeed

Kelebihan baby dan kita yang breastfeed..
Berbeza dengan anak2 yang lain.....dia mempunyai pipi yang lembut,bukan pejal kerana...bila baby menyusu dengan teknik yang betul dia tak perlu menghisap kuat sehingga otot muka tegang dan keras.berbanding baby yg menghisap puting tiruan (GETAH).

otak yg lebih pintar...kerana baby yang menghisap puting getah kadang kala tak perlu langsung menggunakan teknik...otak pun malas,tak hisap pun susu keluar...baby bf, menggunakan teknik dan otaknya sentiasa dilatih setiap kali ingin menyusu menyuruh menggunakan teknik yg betul.maka baru susu keluar.

hubungan kita dan bayi...mmg rapat, tak percaya...banding dengan abg atau adik lain yg tidak bf.

kita pula,kalau menyusukan secara ekslusif sehingga 6 bulan ,rahim akan cepat mengecut,kalau tak percaya,semasa breast feed cuba rasa dibahagian rahim kita yg seakan akan ada rasa berdenyut....dan jika terus bf sehingga baby berusia 2 tahun.kita akan dapat menjarakkan kelahiran anak seterusnya tanpa merancang.bila kita bf ,estrogen kurang terhasil(betulkan jika saya tersalah) .

KEMULIAAN IBU MENGANDUNG DALAM ISLAM
1. Dua rakaat solat wanita yang hamil lebih baik dari 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.
2. Wanita yang hamil dapat pahala puasa disiang hari & pahala ibadat dimalam hari.
3. Wanita yang bersalin dapat pahala 70 thn solat & puasa serta setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah bagi satu pahala haji.
4. Sekiranya wanita meninggal dunia dalam masa 40 hari selepas bersalin ia dikira sebagai mati syahid. …
5. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya akan dapat 1 pahala daripada tiap titik susu yang diberikannya.
6. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya yang menangis maka Allah beri pahala satu tahun pahala solat & puasa.
7. Kalau wanita menyusui anaknya hingga cukup tempoh 2 setengah tahun, maka malaikat dilangit khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.
8. Seorang ibu yang menghabiskan masa malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit dapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.
9. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anaknya yang sakit akan di ampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya & bila dia hiburkan hati anaknya Allah beri 12 tahun pahala ibadat
sumber asal:susuibu.com
Posted by mhibest at
 
4:52 PM

No comments:

Post a Comment