Wednesday 21 March 2012

Kenapa DHA Penting Semasa Hamil dan Menyusukan Anak?

 
Tahukah anda berapa amount yang sepatutnya ibu perlu ambil semasa mengandung dan menyusu?
Ibu mengandung dan menyusu disarankan untuk mengambil sekurang-kurangnya 200mg DHA setiap hari.Kenapa ianya sangat perlu?


Semasa bayi dalam kandungan,otaknya berkembang dengan sangat pesat berbanding fasa lain dalam perkembangan seorang individu.Masa inilah pentingnya asid lemak untuk menyokong pertumbuhan otak bayi.

Otak bayi, mata dan nervous system bayi berkembang semasa dalam kandungan dan tahun pertama selepas kelahiran. Keadaan ini terutamanya semasa hamil dan menyusu, ibu perlu mengambil DHA yangmencukupi untuk memastikan bayi berkembang dengan baik.

Apa kepentingan DHA untuk bayi dalam kandungan?DHA amat penting masa kehamilan tambahan lagi pada 3 bulan terakhir kerana masa inilah otak bayi berkembang paling pesat. Pengambilan DHA juga amat diperlukan pada ibu yang menyusu kerana tiga bulan pertama selepas kelahiran kandungan DHA dalam otak bayi meningkat 3 kali ganda pada masa ini.

Banyak kajian yang menyatakan kandungan DHA yang mencukupi BOLEH MEMBANTU fungsi kognitif bayi iaitu kebolehan belajar dan perkembangan mental semasa bayi membesar.

Satu kajian pada 2003 yang dijalankan untuk membuktikan hubungkait DHA dengan kepintaran, diterbitkan dalam jurnal pediatric menunjukkan kanak-kanak yang ibunya mengambil DHA sepanjang kehamilan mempunyai markah yang tinggi pada ujian kepintaran berbanding kanak-kanak yang ibunya tidak mengambil supplement DHA semasa hamil.

Satu lagi kajian menunjukkan bayi yang menyusu susu ibu memperolehi IQ yg 6-10 markah lebih tinggi dari bayi yang mengambil susu formula kerana susu ibu mengandungi asid lemak penting yang dikenali sebagai DHA.

Tidak syak lagi DHA sangat penting buat ibu-ibu hamil dan menyusu. Apa ditunggu lagi. Dapatkan hari ini!



Hubungi saya dengan sms ke 012 6926782 atau email ummusoffiya@gmail.com

No comments:

Post a Comment