Friday 2 March 2012

Kenali Jenis-Jenis Susu Badan Dan Jenis-Jenis Pam

As Salam semua. Hari ni rasa terpanggil untuk memberikan info sedikit bagi mommy-mommy yang berhasrat untuk susukan anak dengan susu badan.

Bagi ibu yang menyusukan anak mungkin telah faham term-term yang digunakan atau istilah yang merujuk kepada susu badan. Antaranya adalah:

EBM: Express Breast Milk
CHILLED EBM
- susu yang disejukkan di dalam peti ais di tempat sejuk yang biasa, bukan tempat beku.
FROZEN EBM
- susu yang disejukkan dalam tempat sejuk beku.
FRESH EBM
- susu badan yang baru diperah

Untuk memerah susu sudah pastila mesti ada PAM. Boleh juga memerah dengan tangan dan ada tekniknya tersendiri. Tapi topik ni kita kupas kemudian, sekarang kenali jenis-jenis pam dahulu.

Pam terbahagi kepada 2 iaitu pam manual dan pam elektrik/bateri.

PAM MANUAL
Ada banyak jenis di pasaran contohnya pureen, medela, avent, MAM dan banyak lagi. Kebiasaannya pam jenis manual lagi murah dari yang elektrik/bateri.
Cara menggunakannya sudah tentulah secara manual yang memerlukan ketangkasan tangan seorang ibu untuk menekannya hehe. Pendek kata guna tenaga sikitlah. Contohnya boleh lihat gambar:


















PAM ELEKTRIK/BATERI
Terdapat banyak jenis juga pam elektrik seperti avent, medela, ameda dan banyak lagi.Sudah tentu pam elektrik/bateri aga sedikit mahal berbanding dengan pam manual. Contoh pam elektrik/bateri adalah seperti berikut:




Tidak semestinya yang mahal atau yang murah lebih berkualiti. Yang penting keselesaan ibu-ibu dalam mengepam. Happy Breastfeeding!

credit to permatacintaku

No comments:

Post a Comment